Niedziela, 20.08.2017, imieniny: Bernarda, Sabiny, Samuela

„Żonkilowanie” po inowrocławsku

  • 20.04.2017, 15:49
  • A.M., I.P.
„Żonkilowanie” po inowrocławsku
Historia akcji „Żonkile”, organizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich ma również inowrocławski koloryt. Od trzech lat w mieście organizuje się wydarzenia przybliżające społeczność żydowską, wpisujące się w ogólnopolski wymiar akcji, odbywającej się pod hasłem „Łączy nas pamięć”.

Inowrocław pamięta o inowrocławskich Żydach, a rozwój akcji stanowi świadectwo zainteresowania coraz większej grupy społeczników i animatorów kultury. Pierwszą akcję zorganizowano wraz z Zespołem Szkół Integracyjnych im. Powstańców Wielkopolskich, przy współpracy z Agnieszką Krokowską. Dwa lata temu do akcji przystąpiło Muzeum im. Jana Kasprowicza oraz Biblioteka im. Jana Kasprowicza. W bibliotece wyświetlany jest film „Nie było żadnej nadziei” autorstwa Kamy Veymont, a muzeum podejmuje szerszą akcję edukacyjną we współpracy z lokalnym środowiskiem.

Dwa lata temu odbył się spacer tematyczny i cykl prelekcji wraz z pokazem filmu. W tym roku wędrówka po mieście odkryła przed uczestnikami nowe miejsca, związane ze społecznością żydowską. Marcin Woźniak, pracownik muzeum i przewodnik po śladach inowrocławskich Żydów polecił opracowanie „Żydzi w Inowrocławiu” Tomasza Łaszkiewicza, z którego można dowiedzieć się więcej o miejscach związanych z inowrocławskimi Żydami. Publikacja obowiązkowa dla każdego miłośnika lokalnej historii. W spacerze wzięła udział młodzież z III LO im. Królowej Jadwigi, przewodnicy z koła PTTK Inowrocław, członkowie Towarzystwa Miłośników Miasta Inowrocławia oraz mieszkańcy miasta.

Po spacerze młodzież uczestniczyła w projekcji filmu „Nie było żadnej nadziei” w Bibliotece Miejskiej im. Jana Kasprowicza. Film został przygotowany w formie animacji, połączonej z narracjami świadków historii. Formuła filmu jest odpowiedzią na technologiczny postęp i konieczność dostosowania przekazu do młodego odbiorcy.

Po południu w Muzeum im. Jana Kasprowicza odbyła się ostatnia część tegorocznej akcji, cykl prezentacji tematycznie związanych z Zagładą. Marcin Woźniak opowiedział o Michale Levy’m i jego niezwykłej macewie – nagrobku zaprojektowanym prawdopodobnie przez samego Levy’ego w języku polskim. „18 ułamków” to temat prezentacji, odnoszącej się do 18 części macewy, wykorzystanej przez Niemców jako kostka brukowa, wyłożona przed III LO. Przy udziale osób zaangażowanych udało się odzyskać część macew. Poznanie historii Michała Levy’ego stanowi świadectwo wkładu Żydów w rozwój Inowrocławia. Świadectwo wspaniałe, choć na zawsze utracone, będące dziś tylko wspomnieniem.

Magdalena Buda ze Stowarzyszenia „Nowa Para Butów” przypomniała o święcie Pesach. Barwny przekaz nawiązywał do tragizmu wydarzeń w getcie warszawskim, gdyż powstanie rozpoczęło się właśnie pierwszego dnia najradośniejszego święta żydowskiego. Żydzi swoim bliskim opowiadali historie o przodkach, a w kuchni żydowskiej dominowały z okazji tego święta najwspanialsze zapachy i smaki. Tym większy był tragizm społeczności żydowskiej, uwięzionej w getcie, skazanej na śmierć głodową, pozbawionej radości z okazji Pesach. Poza odbieraniem ludziom godności, odebrano im również część tożsamości i poczucia wspólnoty, tak ważnej w okresie świąt, co podkreśliła Magda.

Łukasz Oliwkowski prześledził wątek Zagłady w twórczości Stanisława Lema. Odniósł się do problemów z tożsamością autora „Solaris”, wyrażanych w obsesyjnym przeglądaniu się w lustrze w poszukiwaniu żydowskości. Wątki Zagłady to budowanie labiryntów z nieoczywistymi drogami wyjścia – zjawisko powszechne u Lema.

Iwona Przybyła zachęciła do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi akcji „Żonkile” oraz do udziału w projektach edukacyjnych Muzeum Polin. Jako przykład budowania procesu edukacyjnego zaprezentowała fragmenty opowiadania Hany Gofrit „Chciałam wzlecieć jak motyl”, opracowane przez Nomi Morgensztern i wydane przez Yad Vashem. Podkreśliła, że temat Zagłady jest częścią rzeczywistości każdego człowieka i jako taki może być poruszany na każdym etapie edukacji, pod warunkiem odpowiedniego przekazu. Muzeum Polin dla zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich grup odbiorców tworzy kompleksową ofertę edukacyjną dla każdego, a otwartość muzeum w formie dostępnych zasobów z konferencji i spotkań służy nawiązywaniu dialogu.

Kultura dialogu to pojęcie, do którego często odnosi się papież Franciszek. Jeśli uczyniliśmy choć jeden mały krok, by w dniu „Żonkili” w Inowrocławiu przypomnieć o sile różnorodności, o pięknie bycia obok siebie mimo różnic, to współczesny przekaz powstania w getcie warszawskim został spełniony. Łączy nas pamięć!

A.M., I.P.
Podziel się:
Oceń:
 

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe

Advertisement