Sobota, 21.10.2017, imieniny: Celiny, Hilarego, Janusza

Zdrowy sen – ukojenie dla organizmu

  • 11.08.2017, 12:53
  • A.M., nadesłane
Zdrowy sen – ukojenie dla organizmu
Sukces zawsze był w cenie. Od zarania dziejów ludzie dążyli do osiągnięcia swoich celów. Jednym z nich zawsze była chęć zapewnienia sobie oraz swoim bliskim bezpiecznego i komfortowego życia. Dzisiaj poprzez to rozumie się przede wszystkim spełnienie zawodowe oraz zdrowie. Aby to wszystko osiągnąć, ludzie starają się wycisnąć z doby maksymalną ilość czasu na aktywne urzeczywistnianie swoich aspiracji. Często dokonują się tego kosztem snu.

Wiele ambitnych osób uważa, że niezależnie od długości i intensywności dnia pracy, muszą znaleźć jeszcze czas na trening. Jeżeli nie uda im się wyskoczyć na siłownię w ciągu dnia to szukają alternatywy w klubach fitness 24-godzinnych. Oczywiście nie ma nic złego w nocnym treningu. Niemniej jednak, należy podejść do niego z głową.

Jak spać?

Ludzie, którzy pragną zacząć żyć zdrowo, powinni zastanowić się nad tym, ile mają czasu wolnego oraz jak długo muszą spać, aby ich organizm mógł prawidłowo funkcjonować w ciągu dnia. Sen jest bardzo ważny, ponieważ w jego trakcie organizm regeneruje się. Właśnie wtedy naprawiają się mikro uszkodzenia, segregują się informacje, stabilizuje się gospodarka hormonalna. Co robić, aby dobrze spać? Na pewno warto zacząć prowadzić regularny tryb życia. Oznacza to, że niezbędne będzie ustalenie godzin, w których się śpi. Aby dobrać odpowiednią długość snu, można przeprowadzić kilka eksperymentów.

  1. Najpierw trzeba sprawdzić ile czasu organizm potrzebuje, aby wypocząć. W tym celu powinno się spać „do oporu”, czyli obudzić się naturalnie, bez budzika. Oczywiście ze względu na fakt, że większość może nie znać swoich „łóżkowych możliwości”, bezpiecznie będzie się sprawdzić w tej materii w weekend lub podczas urlopu.
  2. Następnym krokiem, jaki należy uczynić, jest ustalenie planu dnia. Jeżeli pracuje się
    w stałych godzinach, bardzo łatwo jest ustalić, o której trzeba wstać aby zdążyć ze wszystkimi porannymi rytuałami. Tak więc, jeśli zaczyna się pracę o 9, to aby do niej dotrzeć na czas trzeba wstać około godziny 7 rano. Oznacza to, że najpóźniej należy iść spać ok. 22:00 lub 23:00.
  3. Trzecim krokiem do zdrowego odpoczynku jest przyzwyczajenie organizmu do konkretnego rytmu dobowego. Najwięcej problemów może sprawiać zasypianie wcześniej, niż zazwyczaj. Niemniej jednak, nie jest to rzeczą niemożliwą do osiągnięcia. Wystarczy wieczorem, na około 3 godziny przed snem, wziąć ciepły prysznic, który pozwoli na obniżenie ciśnienia i pomoże się zrelaksować. Zdecydowanie należy zrezygnować z alkoholu i kawy. Alkohol sprawia, że sen jest płytki i przez to nie można się wsypać. Natomiast napoje kofeinowe powinno się spożywać w pierwszej części dnia. Na godzinę przed snem powinno się odłożyć wszystkie obowiązki, telefon, laptopa oraz zrezygnować z oglądania telewizji. Niewskazane są także treningi na „dobranoc”.

Regulując swój tryb życia oraz przeznaczając odpowiednią ilość doby na odpoczynek, pomagamy sobie osiągnąć zamierzone przez nas efekty zdrowotne. Oczywiście, powyższe wskazówki stanowią tylko pewną propozycję. Osoby, które z konieczności bądź wyboru prowadzą nocny tryb życia, mogą je dostosować do swojego rytmu. Tak więc zwolennicy klubów fitness 24-godzinnych oraz nocnych treningów powinni pamiętać, że nawet największa dawka kofeiny nie da takiej mocy, jak zdrowy sen.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem City Fit: cityfit.pl

A.M., nadesłane
Podziel się:
Oceń:
 

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe

Advertisement